بیمه عمر و پس انداز یا بیمه زندگی چیست؟

بیمه عمر و پس انداز امروزه با نام های مختلفی در بین مردم شناخته می‌شود. بیمه زندگی، بیمه ازدواج و تأمین آتیه، بیمه تحصیل و یا بیمه زنان خانه دار اما همه‌ء این نام ها برگرفته از نام اصلی: بیمه عمر و پس انداز است که شامل دو قسمت اصلی می‌باشد. قسمت اول مربوط به پوشش های بیمه‌ای در نظر گرفته شده در این بیمه می‌باشد و قسمت دوم مربوط به بخش سرمایه گذاری بیمه عمر و پس انداز است. بصورت خیلی خلاصه شما با داشتن بیمه عمر و پس انداز می‌توانید از مزایای سرمایه گذاری و بازنشتگی و همچنین پوشش های بیمه از جمله: فوت طبیعی، فوت حادثه، هزینه های پزشکی و … بهره مند شوید. در ادامه بصورت کامل به موضوع بیمه عمر و پس انداز خواهیم پرداخت و از جوانب مختلف آن را بررسی می‌کنیم.

بخش سرمایه گذاری بیمه عمر و پس انداز

ما در زندگی همواره در تلاش برای آینده هستیم. آینده خودمان. همسرمان و یا فرزندانمان. دائما سعی در بهبود زندگی، حفظ شرایط مطلوب و جمع کردن ثروت می‌باشیم تا آینده بتوانیم از آن بهره مند شویم. کار می‌کنیم، پس انداز می‌کنیم، ملک می‌خریم، سکه می‌خریم، سهام یا طلا می‌خریم و خلاصه سال های جوانی خود را صرف جمع آوری ثروت می‌کنیم تا در آینده آرامش و آسایش داشته باشیم.

اما آیا خبر از آینده خود داریم؟ آیا خبر داریم که در آینده چه نیاز هایی سراغ ما خواهد آمد؟ در دورانی که دیگر توان کار کردن نیست چطور؟ در زمان بازنشستگی هزینه هایمان چطور تأمین خواهد شد؟ آیا می‌توانیم به یک بیمه تأمین اجتماعی دل‌خوش باشیم آن هم با این وضعیت اقتصادی؟ ازدواج و جهیزیه فرزندانمان چه؟ چاره چیست؟ آیا دولت یا علم نوین اقتصادی فکری برای این روزها کرده است؟

به عنوان فردی که در کشور ایران زندگی می‌کنیم و شاهد تورم دو رقمی و گاهاً افزایش بی سابقه قیمت‌ها از مسکن و خودرو تا خوراک و پوشاک و نیازهای اصلی زندگی هستیم به سرمایه گذاری در جایی نیاز داریم تا حداقل بتوان آینده خود و فرزندانمان را تضمین کرده و با خیال راحت زندگی کنیم. سرمایه گذاری در جایی که نه تنها از تورم عقب نمانده، بلکه با رشد سرمایه فعلی و افزایش سالیانه به آن افزوده گردد.

راه حل چیست؟

بیمه عمر و پس انداز پاسخ مناسب و یکی از پرطرفدار ترین بیمه های فردی در سراسر جهان به حساب می‌آید. سرمایه گذاری سود آور و قطعی که علاوه بر داشتن مزایای بیمه‌ای و پوشش های تکمیلی، ماهیت تشکیل سرمایه و پس اندازی نیز برای شما به ارمغان خواهد آورد. اگر بخواهیم بخش سرمایه گذاری بیمه عمر و پس انداز را ساده تر بیان کنیم؛ شما با داشتن یک بیمه عمر و پس انداز با کیفیت می‌توانید پس از طی سنوات مشخص شده(برای مثال 15 – 20 یا 30سال)، یا حتی قبل از پایان بیمه نامه مبلغ سرمایه اندوخته به همراه سود مشارکت در منافع بیمه خود را بصورت یکجا و یا مستمری دریافت نمایید.

تعریف بیمه گذار و بیمه شده

قبل از هر چیزی بهتر است تا تعریف درستی از دو عنوان پراستفاده در بیمه عمر و پس انداز داشته باشیم. بیمه گذار و بیمه شده چه کسانی هستند ؟
بیمه گذار: بیمه گذار شخصی است که با شرکت بیمه قرارداد منعقد کرده و پرداخت حق بیمه به عهده اوست.
بیمه شده: بیمه شده شخصی است که فوت یا حیات او موضوع قرارداد بیمه است و تمامی پوشش های بیمه (غیر از طرح حامی) به آن تعلق دارد.

دو بخش اصلی بیمه عمر و پس انداز

پوشش های بیمه ای

خب تا به اینجای کار راجع به بخش سرمایه گذاری بیمه عمر و پس انداز صحبت کردیم و توضیحات مربوطه را خدمت شما ارائه دادیم. اما هنوز تمام نشده. بیمه عمر و پس انداز شامل 7 پوشش بیمه ای است که این بیمه نامه در بر می‌گیرد. در بخش فوق هر کدام از پوشش‌ها را بطور جداگانه به شما عزیزان توضیح خواهیم داد.

  • پوشش فوت طبیعی

    پوشش اصلی بیمه عمر و پس انداز فوت(طبیعی) می باشد که در این پوشش شرکت متعهد می‌شود در صورت فوت بیمه شده در مدت بیمه نامه، سرمایه مورد تعهد در سال وقوع فوت را به ذینفعان وی که در حین صدور بیمه مشخص شدند، پرداخت نماید.

    این پوشش از روز اول صدور بیمه نامه فعال شده که از بدو تولد تا 80 سالگی قابل استفاده می‌باشد. سرمایه فوت بیمه شده در سال اول می‌تواند بین 1 تا 25 برابر حق بیمه اصلی باشد.  همچنین امکان افزایش سالیانه سرمایه فوت از 5 تا 20 درصد به شرط افزایش سالیانه حق بیمه وجود دارد.

    برای مثال شخص با پرداخت حق بیمه سالیانه 3میلیون تومان، مبلغ 75میلیون تومان سرمایه فوت از روز اول خواهد داشت.

  • پوشش فوت در اثر حادثه
    این پوشش یکی از مهم ترین پوشش های بیمه عمر و پس انداز محسوب می‌شود. بر اساس این پوشش، اگر فرد دارنده بیمه عمر در اثر حادثه فوت کند علاوه بر سرمایه فوت، سرمایه فوت حادثی نیز به ذینفعان وی پرداخت خواهد شد. این پوشش به بیمه شده با سن 4 تا 80 سال ارائه می‌شود.

    ” تعریف حادثه مطابق آیین نامه شماره 84 شورایعالی بیمه عبارت است از: هر واقعه ناگهانی ناشی از عامل خارجـی که بدون قصد و اراده بیمه شده در مدت بیمه نامه رخ دهد و منجر به فـوت بیمه شده گـردد. “

    سرمایه این پوشش می‌تواند یک تا سه برابر سرمایه فوت(طبیعی) باشد. برای مثال شخص با پرداخت حق بیمه 3میلیون تومان، می‌توان مبلغ  225میلیون تومان سرمایه فوت حادثه از روز اول داشته باشد.

    علیرغم استثناء بودن بعضی از اتفاقات، موارد زیر از جمله حوادثی می باشد که با موافقت شرکت بیمه و اخذ بیمه مربوطه، این خطرات نیز قابل پوشش می‌باشد: حوادثی از قبیل زمین لـرزه، آتشفشان، هـدایت هرگونه موتور سیکلت دنده‌ای، ورزش‌‌های رزمی و حرفه‌ای، شکار، ســوارکاری، قایقــرانی، هــدایت و یا سرنشینی هواپیمای آمــوزشی اکتشـافی و غیرتجاری، هدایت و یا سرنشینی اتومبیل کورسی ( مسابقه ای )، هـدایت و یا سرنشینی هلیکوپتر، غواصی، پرش با چتر نجات و کایت یا سایر وسایل نقلیه پرواز بدون موتور.

    همچنین تحقق خطرات ناشی از موارد زیر نیز تحت پوشش و تعهدات شرکت بیمه می‌باشد:
    – فوت در اثر غرق شدن، مسمومیت، تاثیر گاز، بخار و یا مواد خورنده مانند اسیـد

    – فوت در اثر ابتلا به هاری ، کزاز و سیاه زخم و گزیدگی حشرات و حیوانات
    – فوت در اثر دفاع مشروع بیمه شده
    – فوتی که بر اثر نجات اشخاص و اموال از خطـر و حادثه

     

  • پوشش هزینه پزشکی ناشی از حادثه

    در این پوشش شرکت بیمه متعهد به جبران هزینه های پزشکی که عبارت است از هزینه هایی که بیمه شده یا بیمه گذار به علت تحقق خطرات موضوع بیمه نامه، بابت دریافت خدمات پرداخت می‌کند. پوشش هزینه‌های پزشکی بیمه عمر و پس انداز برای افراد بیمه شده بین 4 تا 80 سال ارائه می شود.

    شرکت بیمه آسیا قبل از پرداخت خسارت اسناد و مدارک پزشکی مربوط به معالجه و درمان بیمه شده را بررسی می نماید. نحوه پرداخت هزینه پزشکی توسط شرکت بر اساس صورتحساب درمانی و یا بر اساس حداکثر هزینه در تعهد شرکت بیمه آسیا پرداخت می شود. بیمه شده موظف است برای پرداخت هزینه ظرف مدت ۶۰ روز صورتحساب پرداخت شده را به شرکت بیمه آسیا ارائه نماید.

     

  • پوشش بیماری های خاص

    بیماری های تحت پوشش این بیمه نامه عبارتند از :
    هر گونه عارضه جسمی و یا اختلال در اعمال طبیعی اعضا و جهاز مختلف بدن که ناشی از بروز سکته قلبی ، سکته مغزی ، جراحی بای پس عروق کرونر، سرطان ، پیوند ارگان های حیاتی بدن ، آنوریسم عروق بزرگ ، کاردیومیوپاتی ، بیماری‌های التهابی ، عفونی قلب ، کما ، آلزایمر، بیماری زوال عقل ، فلج اندام‌ها ، آنسفالیت باکتریال و ویرال حاد ، میاستنی گراویس ، تومورهای خوش خیم مغزی ، جراحی‌ دریچه‌های قلب ، اعمال تهاجمی قلب (کرونری) آنژیوپلاستی ، قراردادن پیس میکر، کوآرکتاسیون آئورت ، عفونتHIV، بیماری پارکینسون ، هپاتیتB ، هپاتیت C، مننژیت ، نارسایی حاد برق‌آسای کبد ،MS، نارسایی حاد کلیه ، بیماری‌های اختلال عصبی و حرکتی ، نابینائی کامل ، ناشنوائی کامل ، بیماری‌های دستگاه ایمنی ، هموفیلی ، بیماری انسداد ریوی مزمن باشد.

    اگر فرد بیمه شده در طول مدت داشتن بیمه عمر به یکی از این بیماری‌ها مبتلا شود و یا حتی در اثر ابتلا به این بیماری‌ها فوت کند می‌تواند از پوشش بیماری های خاص و سرمایه فوت این بیمه نامه استفاده نماید. میزان پوشش بیماری های خاص بیمه عمر و پس انداز بر اساس ضریبی از از سرمایه فوت بیمه نامه محاسبه می شود. شرایط سنی استفاده از این پوشش برای افراد ۱۰ تا 60 سال می باشد، که البته برای استفاده از این پوشش در هر بیماری ۶ ماه دوره انتظار وجود دارد.
     

  • پوشش نقص عضو و از کار افتادگی

    یکی از پوشش‌های مهم بیمه عمر و پس انداز آسیا داشتن پوشش نقص عضو و ازکارافتادگی دائم(کلی و جزئی) است. بر این اساس اگر فرد بیمه شده در اثر حادثه نقص عضو شده و یا ازکارافتاده شود می‌تواند از سرمایه نقص عضو ازکارافتادگی بیمه عمر خود استفاده کند.
    “تعریف نقص عضو مطابق آیین نامه شماره 84 شورای عالی بیمه عبارت است از: قطع، تغییر شکل و یا از دست دادن توانایی انجام کار عضوی از اعضای بدن که ناشی از حادثه بوده و وضعیتی دائم و قطعی داشته و مورد تایید پزشک معتمد بیمه گر باشد.”
    میزان سرمایه پوشش تکمیلی نقص عضو ۵۰ درصد یا ۱۰۰ درصد سرمایه فوت بیمه عمر می باشد که این پوشش تبعی به افراد بین 4 تا 80 سال ارائه می شود.

     

  • پوشش معافیت از پرداخت حق بیمه

    بر اساس شرایط این پوشش، اگر فرد بیمه شده در طول داشتن بیمه عمر و پس انداز، دچار از کارافتادگی کامل و دائم شود، بیمه گذار معاف از پرداخت حق بیمه شده و شرکت بیمه آسیا از آن زمان تا پایان مدت قرارداد، حق بیمه شخص را پرداخت می‌کند. این پوشش به افراد شاغل در بازه سنی 18 تا 60 سال تعلق خواهد گرفت.

    * به این نکته توجه کنید که دانش آموز،  دانشجو، سرباز، بازنشسته و یا خانه‌دار شغل به حساب نمی‌آید و این پوشش به آنها تعلق نخواهد گرفت. ازکارافتادگی می‌تواند ناشی از بیماری نیز اتفاق بیافتد، که اگر شروع بیماری منشا ناتوانی باشد باید بیماری یک سال بعد از تاریخ شروع این پوشش اتفاق بیافتد.

     

  • پوشش طرح حامی

    یکی از دغدغه های بیمه گذاران محترم استمرار پوشش بیمه نامه در صورت فوت یا ازکارافتادگی شخص بیمه گذار به عنوان پرداخت کننده حق بیمه می باشد. به عبارت دیگر در صورت فقدان بیمه گذار و عدم پرداخت حق بیمه، به دلیل اینکه امکان ایفای تعهدات بیمه گذار وجود ندارد، تعهدات بیمه گر (شرکت بیمه) نیز به تبع آن غیرقابل انجام خواهد بود. شرکت بیمه آسیا به عنوان تنها شرکت بیمه ای با حق امتیاز انحصاری اقدام به ارائه پوشش حامی با موضوعیت معافیت از پرداخت حق بیمه دراثر فوت یا ازکارافتادگی بیمه گذاربه علت حادثه به شرح زیر نموده است.

    این پوشش به تمامی بیمه گذاران شاغل (با شرایط ذیل) ارائه می گردد و از آنجایی که هیچ گونه آنالیز ریسکی از سلامتی بیمه گذار به عمل نمی آید لذا تعهدات آن صرفاً در صورت وقوع خطر ناشی از فوت یا ازکارافتادگی کامل و دائم بیمه گذار در اثر حادثه برقرار می گردد. برای اخذ این پوشش، لازم است بیمه گذار و بیمه‌شده دو شخص متفاوت باشند و طرح حامی به همراه سایر پوشش های تبعی که مربوط به بیمه شده می باشد خریداری می گردد و با اخذ پوشش حامی درصورت فوت يا ازكارافتادگی در اثر حادثه، بیمه نامه از پرداخت حق بیمه معاف و بيمه‌گر(شرکت بیمه) جانشين بیمه گذار جدید در پرداخت حق‌بيمه می‌گردد.

مزایای بیمه عمر و پس انداز چیست ؟

علاوه بر سرمایه گذاری، بازنشستگی و همچنین پوشش های بیمه عمر و پس انداز، چند مورد از رایج‌ترین مزایای این بیمه را برای شما گردآوری کرده‌ایم. این مزایا به قابلیت های این بیمه نامه افزوده و باعث شده تا کیفیت نهایی به شدت افزایش یابد. در زیر می‌توانید 12 مورد از ویژگی ها و تفاوت های این بیمه را خصوصاً با بیمه تأمین اجتماعی مطالعه کنید.

مزایای بیمه عمر و پس انداز

1- انتخاب مدت بیمه نامه

از قابلیت های بیمه عمر و پس انداز انتخاب مدت زمان بیمه نامه از 5 تا 30 سال با رعایت سقف سنی است که باعث ایجاد بهترین برنامه ریزی مالی برای بیمه گذار خواهد شد.

2- انتخاب روش پرداخت

شما می‌توانید به هنگام تکمیل فرم بیمه عمر و پس انداز روش پرداخت حق بیمه خود را انتخاب کنید. پرداخت حق بیمه بصورت یکجا، سالیانه، دو قسط شش ماهه، چهار قسط سه ماهه یا بصورت ماهیانه از موارد قابل انتخاب بیمه گذار می‌باشند. بهترین نوع روش پرداخت حق بیمه از منظر هزینه تقسیط، روش پرداخت سالیانه است.

3- انعطاف در مبلغ حق بیمه

از اصلی ترین تفاوت های بیمه عمر و پس انداز با بیمه تأمین اجتماعی انعطاف و انتخاب مبلغ حق بیمه به دلخواه بیمه گذاراست. شخص می‌تواند با هر مبلغی حتی سالیانه 500 هزار تومان از بدو تولد تا 80 سالگی بیمه عمر و پس انداز داشته باشید. در صورتیکه مبلغ حق بیمه تامین اجتماعی از طرف وزارت کار تعیین شده و اجباری است.

4- امکان دریافت وام

بیمه گذار می‌تواند از پایان سال دوم به بعد تا 80 درصد ارزش بازخرید بیمه خود را بصورت وام دریافت کند. بدون وسیقه. بدون ضامن و بدون بروکراسی اداری. روش پرداخت اقساط نیز توسط بیمه گذار قابل انتخاب می‌باشد که شامل اقساط ماهیانه، دو ماهه، سه ماهه یا دو قسط شش ماهه است. این درحالی است که پوشش های بیمه‌ای به قوت خود باقی هستند.

5- امکان درخواست تغییرات

در بیمه عمر و پس انداز آسیا امکان هر گونه تغییر(غیر از بیمه شده) در بیمه نامه با درخواست کتبی بیمه گذار امکان پذیر است. تغییراتی از جمله افزایش یا کاهش حق بیمه، افزایش یا کاهش پوشش‌های تکمیلی، افزایش یا کاهش سرمایه فوت، تغییر روش پرداخت حق بیمه مانند: سالانه، شش ماهه و …، تغییر ذینفعان یا همان استفاده کنندگان، تغییر مدت بیمه نامه و تغییر بیمه گذار.

6- امکان انتخاب ضریب تعدیل حق بیمه

انتخاب و افزایش ضریب تعدیل حق بیمه در سنوات آتی باعث رشد چشمگیر مبلغ تسهیلات و بازنشستگی می‌شود.

7- امکان انتخاب ضریب تعدیل سرمایه فوت

از دیگر مقادیری که شخص بیمه گذار می‌تواند در بیمه نامه خود مشخص نماید، میزان ضریب تعدیل سرمایه فوت یا به عبارت دیگر میزان افزایش ضریب سالیانه سرمایه فوت بیمه شده است. همانطور که در قسمت پوشش فوت طبیعی توضیح دادیم؛ امکان افزایش سالیانه سرمایه فوت از 5 تا 20 درصد به شرط افزایش سالیانه حق بیمه وجود دارد.

8- برخورداری همزمان از پوشش های درمانی و سرمایه گذاری

مزیت فوق العاده‌ای که در بیمه عمر و پس انداز وجود دارد این است که شخص از آغاز بیمه، همزمان از دو وجه پوشش های درمانی و سرمایه گذاری بهره‌مند خواهد شد. در کشورمان هیچ نوع خدماتی وجود ندارد که فرد با پرداخت مبلغی بتوان هم از پوشش های بیمه استفاده نماید و هم در جایی معتبر سرمایه گذاری کند اما بیمه عمر و پس انداز این قابلیت را دارا می‌باشد.

9- امکان برداشت از اندوخته

همانند وام در بیمه عمر و پس انداز، بیمه گذار می‌تواند از پایان سال دوم به بعد تا 80 درصد ارزش بازخرید بیمه نامه را از اندوخته خود برداشت نماید. مانده اندوخته بیمه نامه نزد شرکت بیمه، مبنای تشکیل اندوخته در سنوات آتی خواهد بود.

10- امکان بازخرید بیمه نامه

با توجه به شرایط بیمه عمر و پس انداز شرکت بیمه آسیا، هر فرد بیمه گذاری می‌تواند آزادانه اقدام به بازخرید بیمه نامه کند حتی اگر دلیل و یا توجیه خاصی نداشته باشد. شما می‌توانید برای بازخرید بیمه عمر و پس انداز به شعبه مرکزی شهر که بیمه نامه‌تان را از آن جا خریداری کرده‌اید مراجعه کرده و درخواست بازخرید بیمه نامه را بصو رت کتبی به شرکت بیمه ارائه نمایید.

11- پرداخت سود مشارکت در منافع

با توجه به سرمایه گذاری مناسب شرکت سهامی بیمه آسیا از محل اندوخته ریاضی بیمه گذاران، میانگین سود قطعی پرداخت شده درسنوات گذشته بیش از 23 درصد بوده که مابه التفاوت آن تا سود فنی علی الحساب (تحت عنوان سود مشارکت در منافع) هرساله محاسبه و درحساب اندوخته بیمه گذاران منظور می گردد. با کمی محاسبات ساده می‌توان متوجه شد که شرکت بیمه آسیا در چند سال اخیر حتی از بانک و موسسات نیز سود بیشتری به مشتریان پرداخت کرده است. برای مثال در سال 1399 شرکت بیمه آسیا به اندوخته ریاضی بیمه گذاران 38.2% سود قطعی را واریز کرده است.

12- معافیت مالیاتی

بر اساس ماده 136 و 137 قانون مالیات‌های مستقیم، وجوه پرداختی بابت انواع بيمه های عمر و پس انداز(زندگی) از طرف موسسات بیمه که به موجب قراردادهای منعقده بیمه عاید ذینفع می‌شود از پرداخت مالیات معاف است. این درحالی است که در اکثر سرمایه گذاری‌های دیگر مانند سپرده های بانکی، بورس، خرید سکه، طلا یا ارز، خرید ملک یا خودرو و یا حتی بیمه تأمین اجتماعی همگی شامل پرداخت مالیات هستند.

مقایسه بیمه عمر با تأمین اجتماعی

تفاوت بیمه عمر و پس انداز با بیمه تأمین اجتماعی

از آنجایی که مقایسه این دو بیمه کار تخصصی و زمانبری می‌باشد و نیاز به یک مقاله جداگانه برای بحث و بررسی موشکافانه دارد، در این بخش تنها به تفاوت های اصلی این دو نوع بیمه می‌پردازیم. همیشه طرز تفکر مردم بر این بوده که تأمین اجتماعی خوب است و نیاز هر شخصی به شمار می‌رود اما آیا بیمه‌ای بهتر از تأمین اجتماعی وجود ندارد ؟ آیا تا بحال ویژگی های بیمه عمر را با تأمین اجتماعی مقایسه کرده‌اید؟ در زیر بخشی از ویژگی های این دو بیمه را با آماده و با یکدیگر مقایسه کرده‌ایم.

  • ماهیت بیمه‌ای
    از آنجایی که ماهیت تأمین اجتماعی با بیمه عمر و پس انداز کاملاً باهم متفاوت است به نوعی بیمه عمر مکمل بیمه تأمین اجتماعی است.

     

  • اجباری و اختیاری بودن بیمه
    مهم ترین تفاوت میان این دو بیمه، اجباری بودن بیمه تآمین اجتماعی برای افراد شاغل و اختیاری بودن بیمه عمر و پس انداز برای تمامی افراد است. با توجه به قانون کار همه افراد شاغل باید بیمه تامین اجتماعی را داشته باشند.

     

  • میزان و نوع پرداخت حق بیمه
    دومین مورد، تفاوت در میزان مبلغ حق بیمه و نوع روش پرداخت آن است. حق بیمه تامین اجتماعی هر ساله توسط وزارت کار مشخص می‌شود و با توجه به حقوق هر ساله کارکنان، مبلغ حق بیمه در هر سال متغیر است و باید تا 30 سال به سازمان تامین اجتماعی پرداخت شود. اما در بیمه عمر و پس انداز هر شخص می‌تواند با توجه به توانایی مالی خود میزان حق بیمه را تعیین کند و نوع روش پرداخت کاملا به انتخاب شخص بیمه گذار می‌باشد.

     

  • قابلیت فسخ و انصراف
    بیمه عمر و پس انداز دارای قابلیت فسخ یا انصراف می‌باشد. درصوتیکه کمتر یک ماه از صدور بیمه عمر و پس انداز گذشته باشد، بیمه گذار قابلیت فسخ را دارد که در این حالت کل مبلغ پرداختی به شخص عودت داده خواهد شد. درصورت فسخ بیمه عمر، شخص اصولاً پس از 4 الی 5 سال، مبلغ اصل سرمایه خود به همراه سود فنی و مشارکت در منافع را دریافت خواهد کرد. این در حالی است که در تأمین اجتماعی با هر سابقه پرداختی و در هر سنی، قبل از سررسید امکان فسخ وجود ندارد و درصوت ادامه ندادن پرداخت بیمه گذار، هیچ مبلغی از سوی تأمین اجتماعی به وی پرداخت نخواهد شد.

     

  • درصورت از کارافتادگی
    در صورت از کار افتادگی فرد، از طرف تامین اجتماعی مبلغی با نام کمک هزینه به او پرداخت می‌شود. اما در بیمه عمر و پس انداز، از زمان از کارافتادگی فرد(در اثر بیماری یا حادثه) شرکت بیمه آسیا مبلغ حق بیمه هر سال را تا انتهای قرارداد بجای بیمه گذار پرداخت خواهد کرد.

     

  • دریافت وام
    بیمه گذار در بیمه عمر و پس انداز از پایان سال دوم به بعد تا 80% ارزش بازخرید بیمه نامه را خود را، می‌تواند وام دریافت کند اما در بیمه تأمین اجتماعی چیزی به عنوان وام وجود ندارد.

     

  • قابلیت برداشت از اندوخته
    از دیگر تفاوت های بیمه تامین اجتماعی و عمر و پس انداز، قابلیت برداشت از اندوخته می باشد. اندوخته بیمه نامه مبلغی است که از انباشت قسمت پس‌اندازی حق بیمه به علاوه سود فنی آن در هر زمان به دست می‌آید. به معنی که بیمه گذار در بیمه عمر می‌تواند نسبت به مبلغ اندوخته خود در آن سال تا 90% از اندوخته خود را برداشت نماید.

     

  • محدودیت سنی بیمه شده
    در بیمه عمر محدودیت سنی تقریباً وجود ندارد. از یک نوزاد بدو تولد تا یک شخص 70 ساله می‌تواند بیمه عمر و پس انداز دریافت کند. اما در بیمه تأمین اجتماعی محدودیت سنی 15 سال وجود دارد.

     

  • دفترچه درمانی
    در بیمه تامین اجتماعی، شما دفترچه درمانی دریافت می‌کنید و هزینه‌های درمانی عادی شما تحت پوشش قرار می‌گیرد. در بیمه عمر، بیماری‌های خاص که در قسمت بالا به آن اشاره کردیم و هزینه های پزشکی ناشی از حادثه تحت پوشش قرار می‌گیرند. البته این نکته حائز اهمیت می‌باشد که آمار های رضایت مردم از دفترچه درمانی تأمین اجتماعی جالب نبوده و بیمه تأمین اجتماعی تنها سهم بسیار ناچیزی از مبلغ دارو و هزینه های درمانی را پرداخت می‌کند.

     

  • واریز سود
    همانطور که در بخش های قبلی توضیح دادیم، در بیمه عمر به حق بیمه شما سود تعلق خواهد گرفت اما بیمه تأمین اجتماعی این ویژگی را ندارد.

برای من چه بیمه عمری مناسب است؟

مراحل صدور بیمه عمر و پس انداز

نحوه ثبت درخواست بیمه عمر و پس انداز

درخواست مشاوره بیمه زندگی

دوست عزیز از مهم ترین اقدامات برای داشتن یک بیمه عمر و پس انداز با کیفیت و مفید جهت سرمایه گذاری، استفاده از پیشنهادات و مشاوره برای تهیه این بیمه نامه است. شما می‌توانید اطلاعات خود را در فرم مشخص شده ثبت کرده تا کارشناسان بیمه آسیا با تماس حاصل نمایند. همچنین مراتب از طریق پیامک به شما اطلاع رسانی خواهد شد.

درصورت نیاز تماس با کارشناس از طریق:

025-36660596